آموزش مداحی - جلسه مذهبی فرهنگی انصار الرضا (ع) مشهد مقدس

اشعار مداحی- آموزش مداحی و مباحث فرهنگی سیاسی و اجتماعی

آموزش مداحی - جلسه مذهبی فرهنگی انصار الرضا (ع) مشهد مقدس

اشعار مداحی- آموزش مداحی و مباحث فرهنگی سیاسی و اجتماعی

یک شعر مداحی جدید

بسمه تعالی

دوستان سلام :

یه چندتا شعر از کتب مختلف رو گلچین کردم و در این جا براتون مینویسم امیدوارم که در پناه امام عصر همیشه به خوبی  و خوشی زندگی کنید این شعر ها رو مینویسم ولی از شما یه چیز میخوام اونم این که دعا برای امام زمان (عج) و همه نوکرها اعم از شعرا  و مداحان و عزاداران رو فراموش نکنید و اگه یه وقتی حال دعا داشتید من رو هم یادتون نره کوچیک همه شما سید محسن .

 


            یاصاحب الزمان(عج)

شب تار من خدایا زچه رو سحر ندارد

مگر این  عزیز  زهرا  ز دلم خبر ندارد

تو به من مگر نگفتی , غم دل به او بگویم

غم  دل  بگفتم  اما  به من  او  نظر  ندارد

همه دم زنم صدایش شنوم مگر نوایش

چه کنم که آه سردم به دلش اثر ندارد

تو بگو کجا روم من که جمال او ببینم

که دلم به جز جمالش هوس دگر ندارد

تو بده نشانم او را که جز او دگر نبینم

که ندیده هر که او را به یقین بصر ندارد

ز ظهور او سئوالی بنمودم از یکی گفت

که ز وقت رجعت او خبری بشر ندارد

به کجایی ای عزیزم نگری به حال و دردم

که فراق و دوری تو به جز از ضرر ندارد

تو برای شیعه هستی چو پدر به امر یزدان

تو بیا که شیعه جز تو پدری دگرندارد

نه فقط منم که هجرت زده آتشی به جانم

به حسین(ع) نما عنایت که کسی به بر ندارد

تو به کربلا نبودی به حسین  کمک نمایی

ز وفابرس به دادش که کسی به سر ندارد

به کنر نعش اکبر بنشست حسین (ع) و گفتا

که خبر دهد به لیلا که دگر پسر ندارد

به مصائب حسینی به جهان کسی چو (کردی)

از میان سینه سوزان سخنش اثر ندارد

 


       اقتباس از کتاب قفل شکسته از حاج سید حسن خوشزاد

www.ansaralreza.blogsky.com
www.pajoohesh.blogfa.com
pajooheshgar63@yahoo.com

دریافت فایل شعر

دوستان من سلام:
این فایل pdf رو دانلود کنین و از این به بعد اشعار مداحی رو با این فرمت دریافت کنین یه شعر هست از امام زمان (عج) از شاعر اهل بیت (ع) آقای غلامحسن کردی hazrate zeinab">این جا رو کلیک کنین بعد از اون صفحه ای که باز میشه روی دکمه click now کلیک کن تا صفحه برات دانلود بشه  التماس ۲a

آموزش

بسمه تعالی

دوستان من سلام

این بار هم یک درس جدید از مداحی رو براتون میگم در ضمن این که حالا من این مطالب رو مینویسم یادتون باشه تو ذهن تون تصور نکنید یه وقتی مثلا این مداح خیلی وارده و کارش در سته نه بابا من هم چیز زیادی یاد ندارم ولی همین چند سالی رو که عنایت خدا و اهل بیت شامل حالم شده و براشون مداحی می کنم یه تجربیاتی رو کسب کردم که دلم میخواد اگه شما هم علاقه دارین و به دردتون میخوره و یا این که به کارتون میاد شما هم استفاده کنین

جلسه قبل خصوصیات کلی یه مداح رو به صورت مختصر بیان کردم ولی این جلسه دیگه میخواهیم کارمون رو عملی انجام بدیم پس همراه من باشید تا بریم کار اصلی رو شروع کنیم .

نمی دونم آیا تا حالا رفتین کلاس مداحی یا نه ؟ من خودم به هیچ وجه کلاس مداحی نرفتم ولی یکی دو جلسه بچه ها تو مسجد کلاس گذاشتن که اون هم بنا به دلایلی تعطیل شد .خیلی ها از من می پرسند که کجا مداحی رو یاد گرفتی ؟ استادت کی بود؟ چند ساله می خونی ؟و از همین جور سئوال ها .... اگه رفته باشین کلاس مداحی متوجه میشین که این کلاس های مداحی بیشتر برای اینه که افراد خجالتشون یا اینکه ترس شون بریزه و پر رو بشن تا بتونن تو مجلسها بخونن اگه شما یه آدم خجالتی هستین بهتون پیشنهاد می کنم که اخلاق تون رو عوض کنین چون که مداح باید یه فرد کاملا اجتماعی باشه . و خجالت کشیدن بیخودی مانع پیشرفت شما توی این امر میشه پس نه باید آدم بی حیا باشه و نه خیلی خجالتی!

گام اول :شناخت و تجزیه و تحلیل مجلس (( یه مداح باید کاملا مسلط باشه به همه مجلس و خیلی خیلی هم باید موقعیت سنج باشه مثلا اگه میبینه تو مجلس جوونا بیشتر حضور دارند از اشعار و سرودهای خیلی جالب و متنوع استفاده کنه تا داخل مجلس یه ولوله یا هیجان خاصی رو حاکم کنه بر عکس این قضیه و قتی می بینه که مجلس خیلی سنگین برگزار میشه یعنی خیلی مجلس حالت عمومی داره و افراد مسن بیشتر دوروبر مجلس نشستن باید سعی کنه بایه غزل خیلی سبک برنامه رو شروع کنه بعد هم یاد مجلس رو طولانی نکنه سریع بره سر اصل مطلب و اگه مجلس عزاداری روضه بخونه وگر نه اگه مجلس جشنه سرور بخونه پس همیشه حواستون رو جمع کنین که باید همیشه زمان مجالستون طولانی نشه هر چی مستمع رو تشنه تر برای مطلب نگه داری بدون که بهتر می تونی مجالس رو بگردونی و مستمع هم همیشه پای مجالست میاد))

گام دوم :نحوه شروع مجلسه (( حالا که شما مستمعت رو شناختی و دونستی که با چه کس هایی سر وکار داری باید حواست رو جمع کنی که چطور شروع کنم تا به دل مستمع بنشینه اولا باید باز هم اون حرف و قول معروف رو بگم که "آن چه از دل بر آید بر دل نشیند"

پس عزیز دل من سعی کن برای دل خودت بخونی یعنی چی؟یعنی این که به هوای این نباشی که من بخونم چند تا دیگه گریه کنن نه باید خودت اول بسوزی از درونت تا آتیش بزنی به دل چند نفر دیگه هنوز شما اول راه هستین تا بخوای مداح بشی باید خیلی تلاش کنی . خب میگفتم که برای شروع مجلس حتما با صلوات بر محمد و آل محمد شروع کن سپس یه دعای فرج رو نرم و آروم به طوری که مستمع زمزمه کنه شروع کن وقتی دعای فرج تموم شد میتونی تازه شروع کنی شعر خوندن . حالا مهمترین گام برای این مرحله اینه که شعرت رو خیلی آروم آروم و دلنواز بخونی چون اگه بخوای از اول مجلس صدا رو ببری بالا چندتا بدی داره یکی این که مستمع رو خسته میکنه باید یه طوری دل مستمع رو مثل موم تو دستت داشته باشی تا بتونی تاثیر گزار واقع بشی از طرف دیگه صدای خودتون هم زود خسته میشه و شاید هم دچار مشکل حنجره بشین همیشه با گام صوتی پایین شروع کنین تا صداتون گرم بشه بعد تن صدا رو بالا ببرید سعی کنسد ما بین چند بیتی که خوندین مستمع رو یه طوری با خودتون همراه کنید مثلا بگین "همه صدا بزنین یابن الحسن "یا ینکه "یا بن الحسن کجایی ما آمدیم گدایی" و از همین گونه مطالب من الا ن یه شعر از امام زمان این براتون مینویسم شما هم می تونین تو منزل تون یا هر جایی که راحتتر میتونین تمرین کنین این شعر ها رو تمرین کنین در ضمن حتما نظرتون رو بدید و من هم این جا از کنار مضجع ملکوتی علی بن موسی الرضا از همه شما التماس دعا دارم به امید روزی که در حرم امام رضا یه روز صدای گرم تون رو بشنوم پس این کار رو جدی بگیرید و باز هم میگم که تمرین تمرین تمرین .....

یا صاحب الزمان (عج)

همه شب فکر من اندر پی دلدار بود   
 در سویدای دلم عکس رخ یار بود

به تمنای وصالش بنشستم همه عمر
 به امیدی که سحر وعده دیدار بود

چه سحر ها بگذشت و خبر از یار نشد
 حاصل روز و شبم آه شرر بار بود

گرچه عمرم سپری شدهمه درحسرت عشق
 در غروب دل من نور پدیدار بود

ترسم از آنکه بمیرم نچشم شهد وصال
 که چنین حادثه ای مشکل ودشواربود

صنما رخ منما از من دلخسته نهان
گر چه عشاق سر کوی تو بسیار بود

گیرم آن که به فراق تو کنم صبر ولی
 سخت تر از آن به خدا طعنه اغیار بود

(خوشدلم)کن به نگاهی که در این تیه وصال
 مرغ روحم به هوای تو گرفتار بود

1384/5/10

ساعت 2:18 بامداد

مشهد الرضا (ع)

www.ansaralreza.blogsky.com

kavoshgar63@gmail.com